شهرستان کوهچنار

شهر زیبای چنارشاهیجان

شهرستان کوهچنار

شهر زیبای چنارشاهیجان

چنارشاهیجان شاه راه تجارت ایران

کلمات کلیدی

Settings

آموزش و پرورش

خاصیت آنتی‌باکتریال

دستگاه گوارش

نرم‌افزار تلگرام

Contacts

کوههای زاگرس

برای سفید کردن دندان ۷ ترفندی که کمک می‌کند دندان‌ها بدرخشند

آیا باید دندان عقل را بکشیم؟ دندان عقل و هرآنچه

علت خواب رفتن دست در خواب چیست

عوارض قرص دیازپام چیست

تداخل دارویی و نحوه مصرف آن چگونه است

عوارض و راه‌های درمان آن

علائم کم خونی در بارداری

روغن جوجوبا و نحوه استفاده و ۸ خاصیت آن برای زیبایی پوست

خواص روغن آووکادو برای سلامتی و زیبایی

خواص روغن هسته انگور برای سلامتی و زیبایی

بهترین درمان قطعی درد سینه بعد از قطع شیردهی با برگ کلم

بهترین روش ها برای بالا بردن سطح “اعتماد به نفس”

راهکارهای کاهش درد سیاتیک در بارداری چیست

اولین نشانه و علائم که خبر از بارداری می دهد

بهترین زمان انجام سونوگرافی تعیین جنسیت چه وقت است

بهترین دعا برای افزایش مهر و محبت بین زن و شوهر

چگونه با جوش شیرین جنسیت جنین را تشخیص دهیم

چگونه همه را مجذوب و عاشق خودمان کنیم

روش طبیعی برای از بین بردن پشه های میوه

علت جوش زدن صورت چیست

عجیب ترین شغل های دنیا چیست

بهترین درمان‌های خانگی جوش روی سینه چیست

بهترین ماسک صورت برای پوست خشک چیست

۷ مطلب در آذر ۱۳۹۶ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

نقش برجسته "قندیل" در شهرستان کوچنار فارس به عنوان یکی از ظریف ترین نقش برجسته دوران باستان این روزها نه طرح مطالعات علمی و کاوشی مدونی دارد و نه مورد محاظفت و مراقبت جدی قرار می گیرد.

به عنوان یکی از ظریف ترین نقوش برجسته دوران باستان شناخته می شود.

این نقش برجسته ازجمله محدود نقوشی است که در آن نقش زن حکاکی شده و با شماره 4539 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

  • چنار شاه
  • ۰
  • ۰

نام قدیم این روستا سمنگان بوده است٬ حدود آن از شمال به خاک دشمن زیاری٬ از جنوب کوه سیبکی (جاده شیراز قائمیه)٬ از شرق به روستاهای دوسیران٬ چکک٬ و نودان و از غرب به روستای گلگون نورآباد ممسنی.



روستای دوسیران، عکس

بروایتی پیش از نادرشاه جمعیت روستا دوازده هزار (۱۲۰۰۰) نفر بوده است.

  • چنار شاه
  • ۰
  • ۰

روستای هدف گردشگری دوسیران، منتظر سرمایه گذاری

گویش باستانی دوسیروانی در کازرون هنوز زنده است + ویژگی های دستوری

 روستای دوسیران   doosieraan
روستای دوسیران یکی از بزرگترین روستاهای کوچنار در منتهی الیه شمالی بخش کوهمره قرار دارد . نام اصلی آن "دوست ایران" می باشد .روستای دوسیران حدود 12 کیلومتراز جاده اصلی چنارشاهیجان به شیراز فاصله دارد. دارای آب و هوایی مطبوع و معتدل و دارای باغات انجیر و انگور ، گردو وبادام و... می باشد . جمعیت روستا حدود 5000نفر بوده که در سالهای اخیر بخاطر مهاجرت اهالی به شیراز،چنارشاهیجان و ملاانباردر حال حاضر کمتراز این تعداداست.
دوسیران از شمال به کوه اناراز جنوب به تنگ شیب از شرق به روستای کنده و از غرب به کوههای سمغان مشرف است.از شرق تا غرب این روستا بیش از 40کیلومتر فاصله است. روستای دوسیران در دفاع مقدس 16 شهید سرافراز را تقدیم ایران کرده است.
.

آثار باستانی معروف دوسیران عبارتست از:

1-      کوه شاه نشین که متعلق به دوره ساسانیان است وحکاکی هایی از حوضچه ه وپلکان سنگی درآنجا مشاهده می شود..

2-      تعداد چهار سَرا یا بنای عالی که به آنها صٌفه می گفته اند.(صُفّه به معنای خانه تابستانی سقف دار ) است. به این بناهای عالی ، چهارصفه می گویند.وباتوجه به الواح کوفی حکاکی شده بر دیوارهای آن قدمتی بیش از هزار ساله دارد.

3-      شیرهای سنگی که به عنوان سنگ قبر بر تعدادی از آرامگاه ها نصب شده است.

محصولات روستای

می باشد.

به گفته رئیس اداره میراث فرهنگی این شهرستان هنوز بکر مانده و منتظر سرمایه گذاری است.





🔹محمدرضا معینی افزود:‌برای توسعه پایداردر این روستا و حل بیکاری بحث ایجاد مشاغل خانگی و تولید صنایع دستی بر مبنای فرهنگ این روستا برنامه ریزی شده است.
🔸رئیس اداره میراث فرهنگی گفت:‌ این اداره آمادگی دارد مجوز ایجاد اقامتگاه های گردشگری در این روستا را صادر کند که راه اندازی هر اقامتگاه برای چهار نفر ایجاد اشتغال خواهد کرد.
🔹معینی افزود:‌روستای دوسیران در سلسله جبال زاگرس از نظر اقلیمی به روستای چهار فصل هم معروف است چون هم محصولات سردسیری و هم گرمسیری در آن بدست می آید.
🔸رئیس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشکری گفت روستای تاریخی دوسیران با بافت های تاریخی و کهن در سال 91 به عنوان روستای هدف گردشگری به ثبت رسید.
🔹وی افزود: در این روستا 14 اثر تاریخی و سکونتگاهای قبل از تاریخ در ارتفاعات قرار دارد که از جمله می توان بنا و گچبری آثار چهارصفه و قبرستان های قدیمی و تعداد زیادی شیر سنگی در قبرستان های این روستا را نام برد.
🔸معینی گفت:‌ اقداماتی برای معرفی بیشتر این روستای هدف گردشگری انجام شده و یا در دست انجام است که تهیه طرح جامع این روستا بر اساس موقعیت اقلیمی از آن جمله است.

  • چنار شاه
  • ۰
  • ۰

تنگه ابوالحیات در کجا قرار دارد

تنگه ابوالحیات در مسیر جاده چنارشاهیجان -شیراز قرار دارد که جز حوزه استحفاظی بخش کوهمره نودان به شمار می اید و به طریقی می شود انرا دروازه ورودی به  کوچنار محسوب کرد

تنگه بو الحیات

این تنگه خاص وزیبا که از آن با نام تنگ ابوالحیات یاد می‌شود دارای موقعیت استراتژیکی خاصی است که روزانه مسیر عبور تعداد زیادی از مسافران و ماشینهایی هستند که کالاهای تجاری صادراتی و وارداتی را از بندر بوشهر به سایر نقاط کشور انتقال می دهند واین مسیله باعث شده که مسولین به فکر چهاربانده کردن این شاه راه تجاری بیففتند .این تنگه در زمانهای گذشته کاربرد نظامی داشته  و منظره جالب توجهی دارد و یادآور یکی از وقایع مهم تاریخ این سرزمین است. برخی از محققان بر این باورند این تنگه همان تنگه‌ای است که آریوبرزن، سردار ایرانی در آن راه را بر سپاهیان اسکندر مقدونی بست. پس از آن نیز توانست تلفات سنگینی را بر سپاهیان وی وارد نماید.


بقایایی از جاده شاهی نیز در نزدیکی این تنگه به دست آمده که  کاوش های باستان شناسی که تنگه بو الحیات صورت گرفته منجر به کشف یک جاده سنگ فرش باستانی شده که بیش از یک کیلومتر طول دارد. این جاده دشت ارژن را در محدوده کوه پهن به گذرگاه «ابوالحیات» پیوند می داده است.


تنگه ابوالحیات یک گذرگاه باستانی بوده که در دوران ساسانی نیز از آن استفاده می شده است.  تحقیقات پیرامون آن ادامه دارد.

این تنگه مورد توجه گردشگران بسیاری است که به دلیل عدم وجود پارکینگ و امنیت نمی‌توانند در این مکان توقف کنند. این عوامل مشکلات بسیاری را نیز برای راهنمایان گردشگری به وجود آورده است

جاده سنگفرش باستانی در تنگه بوالحیات

در نزدیکی این تنگه روستای گاوکشک قرار دارد که به همت بخش خصوصی و مردم خونگرم و وطن دوست آن منطقه  دارای امکانات ذرمانگاهی مجهز و اورژانس برای استفاده عموم و بخصوص گردشگران و مسافران می باشد و مقبره تاج الدین جمشید ابن ابوالحیات که در سال ۷۰۷ فوت نموده در آن می‌باشد. شباهت نام تنگه و نام جد صاحب مقبره نیز قابل توجه است. این تنگه منظره زیبایی دارد و با ایجاد امکانات لازم می‌تواند به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری مورد توجه قرار بگیرد.

  • چنار شاه
  • ۰
  • ۰

نگاهی اجمالی بر کوهمره:

رشته کوههای زاگرس که در فارس مناطقی را تحت پوشش خود قرار داده کوهمره نودان را نیز در بر گرفته و منطقه ای سرسبز و کوهستانی با آب و هوای متنوع موسوم به کوهمره را به وجود آورده . گویا قدیمی ترین سند مکتوب که از این منطقه به نام کوهمره نام برده روزنامه ملاجلال منجم در سال 998 هجری در زمان شاه عباس اول صفوی است.

فارسنامه ناصری در این منطقه از کوهمره پشت کوه، کوهمره جروق و کوهمره شکان به شرح ذیل نام برده است.

  • چنار شاه
  • ۰
  • ۰

روستاهای بخش چنارشاهیجان 

ملاانبار، سمغان، انارستان، تل کوشک، جهان آباد، اسلام آباد ، رشن آباد، حکیم باشی نصف میان، حاجی آباد غوری، قندیل امام زاده سیدحسین، دهنوکشکولی، گنجه ای، حاجی آباد موزی ، تل گوهک، میدانک، مظفرآباد، دهنو غوری، تل انجیر، تل میلک .

قومیتها و زبان و محل اسکان آنها  

شهر قائمیه به دلیل مهاجرپذیر بودنش از وجود قومیت های مختلفی بهره مند است.از جمله این قومیت ها می توان به طوایف ایل قشقایی (دره شوری، طایفه کشکولی بزرگ، طایفه فارسی مدان و طایفه شش بلوکی) اشاره کرد. زبان اصلی این طوایف ترکی قشقایی می باشد و عموماً درروستاهای انارستان، تل کوشک، جهان آباد، اسلام آباد، رشن آباد، حکیم باشی نصف میان، حاجی آباد غوری، امام زاده سیدحسین، دهنوکشکولی، گنجه ای، حاجی آباد موزی، تل گوهک، میدانک، مظفرآباد و عده زیادی هم در شهر قائمیه و در محله های مختلف شهر ساکن هستند.

البته لازم به ذکر است در طایفه کشکولی بزرگ و شش بلوکی تیره های غوری که به لهجه لری تکلم و در حاجی آباد غوری، دهنو غوری، تل انجیر، تل میلک و شهر قائمیه سکونت دارند و تیره آهنگران که به زبان ترکی

و عموماً فارسی محلی تکلم دارند وجود دارند. 


سمغان:

روستای سمغان از روستاهای بخش چنارشاهیجان می باشد که قدمتی به وسعت تاریخ دارد.این روستا جزء قدیمی ترین روستاهای استان فارس و شهرستان کوچنار می باشد. اسم روستای سمغان در واقع سه مغان بوده و این بدین معنی است که در زمان های باستان و در دوره ساسانیان سه مغ زرتشتی در این روستا زندگی میکرده اند (مغ ها بزرگترین روحانیان زرتشتی در زمان ساسانیان بوده اند که موبد موبدان نیز نامیده می شده اند) و اسم سمغان از آن جا گرفته شده است. روستای سمغان به دلیل کوهستانی بودن و اهمیت دفاعی که داشته است تا زمان نادر افشار شهر بوده و در لشکر کشی نادر به حاشیه خلیج فارس و جنوب کشور به دلیل سرپیچی حاکمش از دستورهای نادر و عدم همکاری با او توسط وی به آتش کشیده می شود و بدین دلیل اکثر جمعیت خود را از دست می دهد. جمعیت سمغان در آن زمان حدود 12هزار نفر بوده است. اکثر کسانی که از حمله نادر جان سالم به در برده اند به شهرهای سپیدان(اردکان)، بیضا و مزری در برازجان کوچ کرده اند. اشتراک های زبانی و فرهنگی این نقاط با سمغان صحت این گفته را تایید می کند. لازم به ذکر است که سمغان قبلا جزء کوهمره بوده و تنها از لحاظ تقسیمات سیاسی جزء چنارشاهیجان است ولی مردم سمغان خود را کوهمره ای می دانند.

آثار تاریخی 

نقش برجسته قندیل این نقش برجسته زیبا مربوط به زمان ساسانیان و در 15 کیلومتری شمال غرب بیشاپور و 8 کیلومتری شهر قائمیه و به طرف جاده قائمیه به نورآباد در روستای قندیل واقع گردیده است. این نقش برجسته صحنه ازدواج شاپور اول ساسانی با ملکه آذر آناهیتا است. در پشت سر شاپور نقش موبد موبدان (کرتیر) حجاری شده است. پادشاه در حال دادن یک دسته گل به مکه است. نوع تزئینات لباسهای پادشاه و ملکه قابل توجه است.اثر مذکور در تاریخ 1385/5/13 و به شماره 4539 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

بیمارستان

بیمارستان 32 تختخوابی در خروجی شهر قائمیه به شیراز جنب سالن ورزشی شهدادرحال احداث می باشد و حدود %45 پیشروی فیزیکی داشته است .

فنی و حرفه ای

در حال ساخت می باشد و به گفته بخشدار بخش چنارشاهیجان این پروژه حدود %60 پیشروی داشته است .

 

ادارات مستقر و مسئولین آنها در شهر قائمیه 

بخشداری (علیرضا سامری)، آموزش و پرورش (سید قاسم تقوی )، آبفاشهری (شهرام اژدری)، اوقاف (مرادی)، پلیس راه (شیراز -قائمیه)(سرگرد قنبری) ، کمیته امداد امام خمینی (ره) (سجاد افراسیابی)، پست (سه ترک)، حوزه مقاومت بسیج (سرگرد فرج اله رستمی)، تامین اجتماعی (اقماری)(صالحی)، ورزش و جوانان (که فاقد ساختمان اداری می باشد. حامد محمدی)منابع طبیعی (مشترک با کوهمره و مستقر در نودان.محمدی)، فرماندهی انتظامی بخش (سروان دوستکام)، مجتمع فرهنگی و هنری (اداره ارشاد)(موسوی)، شهرداری (سرپرست رجب اردشیری)، جهاد کشاورزی (دژبخش)و ... کافی نت یاهو ( افشون )

مکانهای زیارتی ارسال مطلب جدید

امام زاده حسین، امزاده شاه صالح، امام زاده محمد، امام زاده شاه علی، مقبره شهدا گمنام و... .

 

امکانات رفاهی، تفریحی و ورزشی 

دارای یک تالار و باغ پذیرایی(مهر و ماه ) در شهر قائمیه و همچنین تالار پذیرایی( شروین)روستای امام زاده حسین ، یک سالن سر پوشیده در شهر قائمیه و یکی در روستای انارستان می باشد . تفرجگاه سراب دختر و همچنین امام زاده سید حسین، دشت گلگون ، دارای یک جایگاه پمپ بنزین و دو جایگاه CNG می باشد

  • چنار شاه
  • ۰
  • ۰

چنارشاهیجان درغرب استان فارس در عرض جغرافیایی 29 درجه و 41 دقیقه شمالی و طول جغرافیایی 51 درجه و 53 دقیقه شرفی و 125 کیلومتری شیراز  واقع شده است .

شهر قائمیه

 

 

  • چنار شاه